logo

Οδοντιατρικός Σύλλογος Κερκύρας


Συμβούλιο Ευρωπαίων οδοντιάτρων - Κώδικας Δεοντολογίας για τους οδοντιάτρους στην Ε.Ε.

Eπειδή πολλοί συνάδελφοι συχνά ισχυρίζονται ότι στην Ευρώπη οι οδοντίατροι μπορούν να κάνουν ελεύθερα ότι θέλουν , σήμερα σας παρουσιάζουμε την κώδικα δεοντολογίας για τους οδοντιάτρους στην Ε.Ε

Υιοθετήθηκε ομόφωνα από την Ολομέλεια του ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΩΝ στις 30 Νοεμβρίου 2007, με τροποποιήσεις προηγούμενων εκδοχών του Κώδικα Δεοντολογίας του ΣΕΟ για τους Οδοντίατρους από το 1965,1982, 1998 και 2002.

1. ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Με δεδομένη τη διασυνοριακή κινητικότητα των ασθενών και των επαγγελματιών υγείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, υπάρχει η ανάγκη ενός πλαισίου αναφοράς για όλους τους οδοντιάτρους στη διασυνοριακή τους άσκηση.

Οι ακόλουθες αρχές απηχούν τις προδιαγραφές της επαγγελματικής συμπεριφοράς και δεοντολογίας που ενισχύουν την οδοντιατρική περίθαλψη και τις υπηρεσίες υψηλής ποιότητας σε ολόκληρη την Κοινοτική Επικράτεια. Συστάθηκαν από το Συμβούλιο Ευρωπαίων Οδοντιάτρων, που εκπροσωπεί τις Εθνικές Οδοντιατρικές Οργανώσεις των κρατών μελών της ΕΕ και άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Αυτές είναι γενικές αρχές που ενισχύουν τους υφιστάμενους σε κάθε ένα από τα κράτη μέλη δεοντολογικούς κανονισμούς. Οι εθνικοί δεοντολογικοί κανονισμοί αντανακλούν τις διάφορες κουλτούρες, παραδόσεις και ανάγκες του κοινού και των ασθενών στις διάφορες χώρες της ΕΕ. Οι οδοντίατροι που εργάζονται σε άλλη χώρα, θα πρέπει να εξοικειώνονται με τους εθνικούς δεοντολογικούς κανονισμούς αυτής της χώρας και να τους σέβονται.

1.1. Σκοπός και κατευθυντήριες αρχές του οδοντιατρικού επαγγέλματος.

Ο σκοπός και οι κατευθυντήριες αρχές του οδοντιατρικού επαγγέλματος αντικατοπτρίζουν τον σκοπό και τις αρχές όλων των ελευθέρων επαγγελμάτων και είναι:

* να συνεισφέρει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου προάγοντας τη στοματική υγεία της κοινότητας
* να είναι αφοσιωμένο στην προαγωγή της ανεξαρτησίας, της ανιδιοτέλειας, της επαγγελματικής εμπιστευτικότητας, της ακεραιότητας, της εντιμότητας, της ικανότητας και του επαγγελματισμού.
* να προάγει τη στοματική υγεία ως αναπόσπαστο τμήμα της γενικής υγείας και να διασφαλίζει τη σύμφωνη με τις γενικές αρχές του δικαίου πρόσβαση στην οδοντιατρική περίθαλψη
* να καταθέτει επ' ωφελεία του κοινωνικού συνόλου τις ειδικές και μοναδικές γνώσεις, τις επαγγελματικές δεξιότητες, ικανότητες και τις κοινωνικές αξίες
* να σέβεται την αξιοπρέπεια, την αυτονομία και τις επιλογές του ασθενούς
* να λειτουργεί πάντοτε προς το καλύτερο συμφέρον των ασθενών.
* να εφαρμόζει τις σύγχρονες προδιαγραφές της άσκησης

2. ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ

2.1. Ο Οδοντίατρος πρέπει να θεωρεί την εξυπηρέτηση των καλύτερων συμφερόντων του ασθενούς υψίστης σπουδαιότητας

2.2. Ο Οδοντίατρος πρέπει να περιφρουρεί την υγεία των ασθενών και να αποφεύγει τις διακρίσεις εναντίον οποιουδήποτε ασθενούς ατομικά η ομάδας ασθενών

2.3. Ο Οδοντίατρος πρέπει να σχεδιάζει την ενδεικνυόμενη θεραπεία που είναι κατάλληλη για τη στοματική υγεία του ασθενούς και σύμφωνη με τις ανάγκες του ασθενούς και δεν πρέπει να επιτρέπει εξωτερικές επιρροές να επηρεάζουν την ανεξαρτησία του, ή οποιοδήποτε οικονομικό συμφέρον να επηρεάζει τη φροντίδα ή την ευθύνη του έναντι των ασθενών.

2.4. Ο Οδοντίατρος πρέπει να υποστηρίζει την αρχή της ελεύθερης επιλογής οδοντιάτρου από τον ασθενή.

2.5. Η καλή επικοινωνία είναι θεμελιώδης στη σχέση μεταξύ οδοντιάτρου-ασθενούς. Ο οδοντίατρος πρέπει να παρέχει στον ασθενή ή στο νόμιμο εκπρόσωπο του ασθενούς, τη δυνατότητα της ενημερωμένης συγκατάθεσης του για τη θεραπεία που πρόκειται να διεξαχθεί και πρέπει να του παρέχει ενημέρωση σχετικά με την προτεινόμενη θεραπεία, άλλες θεραπευτικές επιλογές, τους σχετικούς κινδύνους, όπως και το κόστος, προκειμένου να δίνει τη δυνατότητα στον ασθενή να κάνει μια συνειδητή επιλογή.

2.6. Ο Οδοντίατρος πρέπει να ενημερώνει τον ασθενή για οποιεσδήποτε επιπλοκές ή για αποτυχία της θεραπείας και να συζητά τις εναλλακτικές για την επίλυση τους.

2.7. Ο Οδοντίατρος πρέπει να διευκολύνει τη συνέχιση της φροντίδας σε περίπτωση που η θεραπεία του ασθενούς διακοπεί.

2.8. Ο Οδοντίατρος πρέπει να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να βοηθήσει έναν ασθενή να λάβει περίθαλψη από άλλον οδοντίατρο σε περίπτωση διένεξης εξ αιτίας ηθικών ή θρησκευτικών πεποιθήσεων, προκύπτουσας από το αίτημα της περίθαλψης, ή στην περίπτωση κατά την οποία η σχέση οδοντιάτρου-ασθενούς διακοπεί και η συνέχιση της περίθαλψης ούτε είναι δυνατή, ούτε ενδείκνυται.

2.9. Ο Οδοντίατρος πρέπει να αναλαμβάνει μόνο αυτές τις θεραπείες που έχει ο ίδιος την ικανότητα να εκτελέσει και πρέπει να παραπέμπει τον ασθενή εάν μια ενδεικνυόμενη θεραπεία υπερβαίνει τις ικανότητες του.

2.10. Ο Οδοντίατρος πρέπει να προσπαθεί σε όλες τις περιπτώσεις να ανταποκρίνεται στην εμπιστοσύνη του ασθενούς και του κοινού.

2.11. Ο Οδοντίατρος πρέπει να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να δίνει τη δυνατότητα στον ασθενή να έχει ρεαλιστικές προσδοκίες για την έκβαση της θεραπείας.

2.12. Ο οδοντίατρος πρέπει να σέβεται το δικαίωμα του ασθενούς να παραπονείται, πρέπει να απαντά με προθυμία, ενεργά και ανοιχτά και να προσπαθεί να επιλύει το θέμα με γνώμονα το καλύτερο συμφέρον του ασθενούς.

2.13. Ο Οδοντίατρος πρέπει να συμμορφώνεται και να συνεργάζεται σύμφωνα με τις εθνικές διαδικασίες για την προστασία του κοινού σε ό,τι αφορά τα παράπονα και τη συμπεριφορά.

2.14. Ο Οδοντίατρος θα πρέπει να έχει την κατάλληλη ασφαλιστική κάλυψη για επαγγελματική αστική ευθύνη.

2.15. Ο οδοντίατρος πρέπει να συμμερίζεται τις βασικές αρχές της εμπιστευτικότητας της περίθαλψης της υγείας, που είναι:

* Τα άτομα έχουν θεμελιώδες δικαίωμα στην ιδιωτικότητα και την εμπιστευτικότητα των πληροφοριών που αφορούν την υγεία τους
* Τα άτομα έχουν το δικαίωμα να ελέγχουν την πρόσβαση στα στοιχεία που αφορούν την υγεία τους και την αποκάλυψη των στοιχείων αυτών παραχωρώντας, αρνούμενοι, ή αποσύροντας τη συγκατάθεση τους

2.16. Ο οδοντίατρος πρέπει να διασφαλίζει ότι τηρούνται ακριβή και συναφή ιατρο-οδοντιατρικά αρχεία και ότι το οδοντιατρικό προσωπικό είναι ενήμερο για την υποχρέωσή τους να τηρούν με εμπιστευτικότητα τα δεδομένα των ασθενών. Τα δεδομένα πρέπει να αποκτώνται και να υφίστανται επεξεργασία με έντιμο τρόπο, για ειδικούς, σαφείς και νομότυπους σκοπούς και σύμφωνα με τις αρχές της προστασίας δεδομένων.

2.17. Ο οδοντίατρος πρέπει να τηρεί με ασφάλεια όλα τα δεδομένα που αφορούν τους ασθενείς. Σε περίπτωση που τα δεδομένα είναι αποθηκευμένα σε ηλεκτρονικό αρχείο, ειδικές ασφαλιστικές προφυλάξεις πρέπει να λαμβάνονται ώστε να παρεμποδίζεται η εξωτερική πρόσβαση στη διάρκεια των διαδικασιών της ηλεκτρονικής διακίνησης ή της απομεμακρυσμένης συντήρησης του συστήματος.

2.18. Ο οδοντίατρος πρέπει να διαβιβάζει σε τρίτα μέρη τα δεδομένα του ασθενούς μόνον όταν αυτό είναι δικαιολογημένο από τη συγκατάθεση του ασθενούς ή όταν αυτό απαιτείται με νομοθετημένες διατάξεις. Αρχεία πρέπει να τηρούνται όλων των δεδομένων που διαβιβάζονται σε τρίτα μέρη.

3. ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ

3.1. Ο οδοντίατρος φέρει προσωπική ευθύνη να συνεισφέρει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου, λόγω των ειδικών του γνώσεων και δεξιοτήτων.

3.2. Ο οδοντίατρος πρέπει να συμμορφώνεται με την εθνική νομοθεσία και τα δεοντολογικά ήθη που διέπουν την άσκηση του επαγγέλματος, τη χρήση των τίτλων και την ίδρυση οδοντιατρείου.

3.3. Ο οδοντίατρος πρέπει να λειτουργεί σύμφωνα με την Κοινοτική και εθνική νομοθεσία και τον ισχύοντα επαγγελματικό κώδικα για την προαγωγή και τη διαφήμιση των υπηρεσιών, συμπεριλαμβανόμενης της προαγωγής και της διαφήμισης των υπηρεσιών με τη χρήση σύγχρονων μέσων που σχετίζονται με την κοινωνία της πληροφορίας

4. ΑΣΚΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

4.1. Ο οδοντίατρος πρέπει να ασκεί σύμφωνα με τις ορθές επιστημονικές αρχές και τη μακροπρόθεσμη εμπειρία.

4.2. Όταν εργάζεται σε ένα διευθυνόμενο περιβάλλον, ο οδοντίατρος πρέπει να είναι ελεύθερος να παρέχει περίθαλψη προς το καλύτερο συμφέρον των ασθενών και να συμμορφώνεται με τις ηθικές αρχές του επαγγέλματος και την ορθή κλινική άσκηση.

4.3. Ο οδοντίατρος πρέπει να εξασφαλίζει την ποιότητα της περίθαλψης του ασθενούς επικαιροποιώντας τις επαγγελματικές του γνώσεις και δεξιότητες σε ολόκληρη τη διάρκεια της επαγγελματικής του ζωής.

4.4. Ο οδοντίατρος πρέπει να υποστηρίζει και να προάγει τις επαγγελματικές συνεργασίες, να μοιράζεται τις γνώσεις του και να σέβεται τη διάσταση των επαγγελματικών απόψεων.

4.5. Ο οδοντίατρος δεν πρέπει να δείχνει ανεκτικότητα σε προσωπικά υποτιμητικά σχόλια για τις δεξιότητες ή τα προσόντα συναδέλφων.

4.6. Ο οδοντίατρος πρέπει να καθοδηγεί και να υποστηρίζει όλα τα μέλη της ομάδας της στοματικής υγείας, εξασφαλίζοντας ότι έχουν τις αναγκαίες γνώσεις και τις δεξιότητες προκειμένου να αναλαμβάνουν τα καθήκοντα τους αποτελεσματικά και με επάρκεια όπως και ότι εργάζονται αυστηρά εντός του πλαισίου της εθνικής νομοθεσίας που διέπει το εύρος της άσκησης τους.

4.7. Ο οδοντίατρος πρέπει να απασχολεί και να εργάζεται μόνον με άτομα που ασκούν νόμιμα.

5. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

Οι αρχές του Δεοντολογικού Κώδικα του Συμβουλίου Ευρωπαίων Οδοντιάτρων για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, συμπεριλαμβανομένης της διασυνοριακής διακίνησης, επισυνάπτονται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος αυτού του Κώδικα Δεοντολογίας.

*Παράρτημα στο κύριο σώμα του Δεοντολογικού Κώδικα

ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣH

*Εγκρίθηκε στο Ελσίνκι το Μάιο του 2002 και τροποποιήθηκε στις Βρυξέλλες το Νοέμβριο του 2007, στο πλαίσιο της Οδηγίας 2000/31/ΕΚ περί Ηλεκτρονικού Εμπορίου*

Αυτός ο κώδικας αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του Κώδικα Δεοντολογίας για τους Οδοντιάτρους στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αφορά τις υπηρεσίες πληροφόρησης και τις εμπορικές επικοινωνίες στο Διαδίκτυο και άλλες μεθόδους ηλεκτρονικής επικοινωνίας. Ο κώδικας παρέχει έναν οδηγό για τις επικοινωνίες των οδοντιάτρων με άλλους συναδέλφους τους και με τους καταναλωτές που δεν αποτελούν μέλη του οδοντιατρικού επαγγέλματος. Οι οδοντίατροι είναι υπεύθυνοι για τη συμπεριφορά τους σαν πάροχοι υπηρεσιών πληροφοριών και για το περιεχόμενο της εμπορικής τους επικοινωνίας.

1. Υποχρεωτικές Πληροφορίες του Παρόχου σε μια Ιστοσελίδα

Μια οδοντιατρική ιστοσελίδα πρέπει να εμφανίζει τις ακόλουθες πληροφορίες σχετικά με τον πάροχο υπηρεσιών πληροφοριών:

* το όνομα και τη γεωγραφική διεύθυνση, στην οποία ο πάροχος των υπηρεσιών είναι εγκατεστημένος
* τα στοιχεία του παρόχου των υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρονικής του διεύθυνσης και του τηλεφωνικού του αριθμού (μπορεί επίσης να συμπεριλαμβάνει και έναν αριθμό φαξ)
* τον επαγγελματικό τίτλο και τη χώρα όπου χορηγήθηκε ο τίτλος αυτός, αρμοδίως
* την άδεια και πληροφορίες για την εγγραφή του σε μητρώο, με τη διεύθυνση και άλλα στοιχεία επικοινωνίας με τις αρμόδιες αρχές, ή τη σύνδεση (link) με τις ιστοσελίδες αυτών των αρχών, αρμοδίως

2. Προϋποθέσεις για την επαγγελματική πληροφόρηση (εμπορική επικοινωνία)

Όταν παρέχουν επαγγελματική πληροφόρηση μέσω του διαδικτύου, οι οδοντίατροι πρέπει να επιδεικνύουν ειλικρίνεια, εντιμότητα και αξιοπρέπεια. Όταν δημιουργούν ιστοσελίδα, οι οδοντίατροι πρέπει να εξασφαλίζουν ότι το περιεχόμενο δεν περιέχει μη επαγγελματικές πληροφορίες, οι οποίες- ειδικότερα- εκθειάζουν, παραπλανούν ή συγκρίνουν. Όλες οι πληροφορίες στην ιστοσελίδα, πρέπει να είναι έντιμες, αντικειμενικές, εύκολες στην αναγνώριση και να είναι σύμφωνες με την οιαδήποτε εθνική νομοθεσία και δεοντολογικό κανονισμό που ισχύουν στο Κράτος-Μέλος, όπου είναι εγκατεστημένος ο οδοντίατρος ή ασκεί προσωρινά.

α). Η επαγγελματική πληροφόρηση (εμπορική επικοινωνία) πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα :

1. Την επωνυμία του Ιατρείου, εάν έχει νομική ισχύ στο Κράτος μέλος όπου ο οδοντίατρος είναι εγκατεστημένος
2. Για όλους τους οδοντιάτρους τους παρέχοντες οδοντιατρική περίθαλψη οι οποίοι αναφέρονται στην ιστοσελίδα:

* τον επαγγελματικό τίτλο και τη χώρα προέλευσης των τίτλων τους
* την άδεια και πληροφορίες για την εγγραφή στο μητρώο, με τη διεύθυνση και άλλα στοιχεία επικοινωνίας των αρμοδίων αρχών ή ένα link με τις ιστοσελίδες αυτών των αρχών, αρμοδίως
* τους επαγγελματικούς κανόνες που διέπουν την άσκηση της οδοντιατρικής στο Κράτος Μέλος όπου ο οδοντίατρος έχει εγκατασταθεί και ασκεί προσωρινά, ή τη διεύθυνση και άλλα στοιχεία επικοινωνίας με τις αρμόδιες αρχές που διέπουν αυτούς τους κανόνες ή ένα link (σύνδεση) με τις ιστοσελίδες αυτών των αρχών, αρμοδίως.

Ένας οδοντίατρος πρέπει να λαμβάνει υπόψη του την επαγγελματική ευπρέπεια και την αξιοπρέπεια του επαγγέλματος όταν επιλέγει ένα όνομα για την ιστοσελίδα του ή για μια ηλεκτρονική διεύθυνση.

Όταν ο οδοντίατρος ή άλλο πρόσωπο υπεύθυνο για τις υπηρεσίες των πληροφοριών αλλάζει, το όνομα αυτού του προσώπου πρέπει να απομακρύνεται από την ιστοσελίδα εντός ενός μηνός από την παύση της ευθύνης.

Οι σχετικές σελίδες πρέπει να επιδεικνύουν την ημερομηνία της τελευταίας τροποποίησης της σελίδας.

Όταν δίνεται η περιγραφή της περίθαλψης, οι σχετικές πληροφορίες δεν πρέπει να είναι συγκριτικές.

β) Οι ακόλουθες πληροφορίες πρέπει να εμφανίζονται σε μια ιστοσελίδα:

Οι συμβάσεις ή η με οποιονδήποτε τρόπο συνεργασία του οδοντιάτρου με οποιοδήποτε ταμείο ασθενείας, το εθνικό σύστημα υγείας, ή άλλο ασφαλιστικό φορέα, εάν αυτές διατίθενται στο ιατρείο.

γ) Οι ακόλουθες προαιρετικές πληροφορίες μπορεί να εμφανίζονται σε μια ιστοσελίδα:

* ώρες στην διάρκεια των οποίων είναι προσβάσιμο το ιατρείο τηλεφωνικά ή με επίσκεψη
* πληροφορίες για την κάλυψη επειγόντων περιστατικών που διατίθεται στο ιατρείο.
* πληροφορίες για την παροχή περίθαλψης από τον υπεύθυνο οδοντίατρο ή άλλους οδοντιάτρους στο ιατρείο ή σε άλλα μέρη.
* μια σύνδεση (link) με την επαγγελματική ομοσπονδία
* Oποιαδήποτε πληροφόρηση επιτρέπεται από τους επαγγελματικούς κανόνες της χώρας όπου είναι εγκατεστημένος ο οδοντίατρος.

Εάν δίνονται συνδέσεις (link) με άλλες ιστοσελίδες ο οδοντίατρος πρέπει να διασφαλίσει ότι οι συνδέσεις είναι σχετικές όπως και ότι αντανακλούν τις αρχές αυτού του Κώδικα.

δ) Οι ακόλουθες πληροφορίες δεν πρέπει να μπαίνουν στην ιστοσελίδα:

Σύγκριση προσόντων ή πτυχίων οποιουδήποτε οδοντιάτρου παρέχει οποιαδήποτε υπηρεσία με τα προσόντα και τα πτυχία άλλων οδοντιάτρων.

Πηγή : Dentalist blogspot.



OSKerkyras.gr © 2012 - built by crossbow